|
|
Nieuwsbrief TFDT - december 2024
Met veel plezier sturen wij u deze uitgave van onze nieuwsbrief. Gemaakt om onze achterban en opdrachtgevers te informeren over de werkzaamheden van Taskforce Deltatechnologie.
|
|
|
|
|
Column
De laatste nieuwsbrief van 2024 ligt voor u. Het was weer een mooi jaar voor Taskforce Deltatechnologie. We hebben dit jaar acht adviezen uitgebracht en wellicht lukt het nog ook het negende advies (regionale keringen) het licht te laten zien.
|
We hebben in juni met een opkomst van ruim 100 deelnemers een fantastische Gouden Driehoekbijeenkomst georganiseerd samen met de HAN, WSRL en het team van Rivierklimaatpark IJsselpoort met als centraal thema circulair grondgebruik. Kortom, we kijken tevreden terug op 2024, maar wel met de vaststelling dat onze opdrachtgevers en de vragen die ze voor ons hebben in beweging zijn. We zien dat de programma’s zoals het HWBP op zoek zijn naar andere manieren om hun doelen te halen; de fondsen van de overheid hebben zo hun beperkingen. Als belastingbetaler is dat wellicht fijn, maar voor de orderportefeuille van met name het uitvoerend bedrijfsleven is dat geen goed bericht. Als we niet opletten worden de beperkte budgetten vooral vermorst aan overleggen tussen programma’s in plaats van doelrealisatie. Dit is dan ook het thema voor volgend jaar.
|
We gaan het laatste jaar in van de bestaande financiële afspraken, tijd dus om ons over onze toekomst te bezinnen. Gaan we door en zo ja, hoe? Dit doen we uiteraard met de leden van TFDT, maar we zullen daar ook derden bij betrekken. Daarnaast gaan we aan de slag met wat wij noemen het ‘ideale project’. Dit is een samenvatting van al onze adviezen tot nu toe en geeft daarmee een beeld van wat we in ruim tien jaar hebben geleerd. Ik kijk er naar uit!
|
We beginnen 2025 met een Groot TFDT Overleg op 17 januari a.s. tijdens de InfraTech. We hebben dan een mooi programma met bijvoorbeeld als uitdaging ‘wat vinden we als TFDT van de handreiking prijsvorming tweefasen contracten zoals ontwikkeld door de programmadirectie HWBP?’. Ik nodig de TFDT leden van harte uit zich in te schrijven voor deze bijeenkomst.
|
Voor nu fijne feestdagen en tot in 2025. Het wordt weer een mooi jaar voor de Taskforce!
|
|
|
|
|
|
Zuidelijke Waaldijk - Advies marktbenaderingsstrategie
Begin september landde er bij TFDT een adviesvraag vanuit Waterschap Rivierenland (WSRL) omtrent de Zuidelijke Waaldijk. WSRL had zelf al een concept marktbenaderingsstrategie (MBS) opgesteld, maar was erg geïnteresseerd in de visie van TFDT. Om ongehinderd en vrijuit te kunnen denken, werd deze concept MBS niet gedeeld maar volgde alleen de hoofdvraag: “Stel TFDT krijgt de vrijheid om de MBS voor de opgave aan de zuidkant van de Waal te bepalen, ca. 70 km versterkingslengte. Hoe zou de MBS er dan op hoofdlijnen uitzien?” Een adviesvraag die helemaal in ons straatje past en die we dan ook vol enthousiasme hebben aangenomen! De doelstelling die WSRL ons hierbij heeft meegegeven, is om te komen tot een programmering van de opgave rond de Zuidelijke Waaldijk die slimmer, beter en goedkoper is.
|
Aangezien de concept MBS vanuit WSRL niet is meegestuurd, kon de werkgroep starten met een leeg vel en out-of-the-box denken. Het ontwikkelen van het advies is daarom gestart met het identificeren van de kansen en mogelijkheden die de opgave biedt. De rode draad hierin is dat de opgave, bestaande uit vier dijktrajecten, beperkt complex en zeer homogeen is. Dit hebben we afgezet tegen een aantal uitdagingen, waaronder de beperkte capaciteit in de markt én bij WSRL (zowel mensen als middelen), het behouden van projectspecifieke kennis, het verzilveren van meekoppelkansen en de betrouwbaarheid van planning en raming.
|
In ons advies zoeken we de meest efficiënte invulling tussen snelheid maken en ruimte hebben voor het maken van de goede afwegingen. Door de Zuidelijke Waaldijk als één opgave te beschouwen, komt deze ruimte beschikbaar. Hier staat tegenover dat omwille van het benutten van beschikbare capaciteit, spreiding van kosten en het willen doorpakken deze ruimte niet moet worden opgevuld met eindeloze afwegingen. Het advies van TFDT gaat uit van het creëren van omstandigheden waarin er maximale flexibiliteit is om mee te bewegen met wat de opgave, in al haar facetten, nodig heeft, maar ook om te zorgen dat waar het mogelijk is snel aan de slag te gaan.
|
Om deze combinatie tussen maximale flexibiliteit en snelheid te krijgen, adviseren we om zowel IB’s als aannemers voor de duur van het programma en direct bij de start te binden door middel van raamcontracten. WSRL kijkt vervolgens samen met de geselecteerde partijen naar een logische trajectindeling en fasering op basis van ieders sterke punten en efficiëntie (capaciteit, kennis, materieel, etc.). Op deze manier wordt het werk uitgevoerd door de partijen die het best gesteld staan, waarbij er gezamenlijk gestuurd wordt op beschikbaar budget, planning en kwaliteit.
|
Nieuwsgierig geworden? Kijk dan snel hier voor het volledige advies.
|
|
|
Zuidelijk Maasdal
|
|
|
|
In en rond Maastricht spelen de komende jaren veel opgaven. I&W, Waterschap Limburg, de gemeenten Maastricht, Eijsden-Margraten en Meerssen, en de Provincie Limburg hebben besloten deze opgaven als een integrale gebiedsontwikkeling te benaderen met middelen uit verschillende programma’s. TFDT is eerder gevraagd om mee te denken over het juiste moment om de markt in te laten stappen in het project. De ingenieursdiensten zijn in 2024 middels een raamovereenkomst ingekocht.
|
Op 11 september jl. vond er een challenge plaats in Heel over de vraag wat het juiste moment zou zijn om het uitvoerend bedrijfsleven te betrekken. TFDT adviseerde hierbij de deskundige jury (I&W, provincie en waterschap). Gelet op deze fase waarin de exacte opgave nog beweegt en een wisseling van PM vanuit de opdrachtgevers plaatsvindt, kiest TFDT ervoor begin 2025 het contact weer op te pakken om de gestelde adviesvraag verder te behandelen.
|
|
|
|
|
Regionale keringen - Leren, vereenvoudigen en verbinden
Welke markbenaderingsstrategie past het beste bij de verschillende opgaven die we hebben op gebied van Rijkskeringen? Met deze vraag heeft Rijkswaterstaat (RWS) de Taskforce in het voorjaar van 2024 benaderd. In afstemming met RWS en gezien de scope hebben we de vraag in twee verschillende adviesvragen verdeeld namelijk voor Regionale keringen en Stormvloedkeringen.
|
Het complete areaal regionale keringen van RWS heeft een lengte van ca. 530 km en bestaat over het algemeen uit kanaaldijken. Aanvankelijk is in de toetsing 150 km afgekeurd (2020), maar in nadere veiligheidsanalyse versterkingsopgave gereduceerd tot ca. 60 km. Deze 60 km zijn verdeeld over Amsterdam-Rijnkanaal 22 km, ARK Betuwepand 16,5 km en in Zuid-Nederland nog vier kanalen met kortere dijkvakken met een lengte van totaal ruim 15 km. De totale opgave moet in 2032 voldoen aan de veiligheidsnormen. Een omvangrijke opgave verdeeld over verschillende regio’s met een uitdagende planning.
|
Vanuit de TFDT werkgroep hebben we de vraag opgepakt om een advies neer te leggen dat passend is bij de opgave en complexiteit en beheergebieden van de verschillende trajecten. De leidende principes vanuit Martin Wijnen als DG directeur-generaal van RWS – leveren, vereenvoudigen, verbinden – vormden de basis voor ons advies. Door middel van diverse werksessies en afstemming met RWS hebben we een advies geschreven hoe de marktbenaderingsstrategie het beste vorm te gegeven. Uiteindelijk bleek het een maatwerkadvies te worden met een passende aanpak per regio.
|
Het advies is inmiddels met RWS besproken en in concept gedeeld. We verwachten het advies voor het einde van het jaar te publiceren waarbij het op onze website te lezen zal zijn.
|
|
|
|
|
Veiligheid in HWBP projecten
|
|
|
|
In de nieuwsbrief van afgelopen september hebben we al kort aandacht besteed aan het onderwerp veiligheid. Veiligheid in de bouwsector begint met samenwerking in de keten en het vroegtijdig betrekken van specialisten in de ontwerpfase. Methodes zoals Safety by Design helpen risico’s te minimaliseren en veiligheid te integreren in het ontwerp. Veiligheid zou niet moeten concurreren op kosten, maar als kwaliteitsfactor worden beloond bij aanbestedingen. Samenwerking bevordert een veilige en gezonde werkomgeving en stimuleert het aanspreken van onwenselijk gedrag.
|
Een brainstormsessie binnen het TFDT basisteam heeft geleid tot een 'ongevraagd advies' over veiligheid. Het advies is hier te lezen.
|
|
|
|
|
Leden TFDT
Het basisteam wordt gevormd door:
|
Onafhankelijk voorzitter is Menno Steenman.
|
|
Er is een expertteam waaruit deelnemers worden betrokken in de verschillende werkgroepen.
|
Het secretariaat wordt verzorgd door
|
|
|
|
|
|
|